petak, 4. veljače 2011.

Facebook slavi sedmi rođendan

Najpopularnija društvena mreža slavi svoj sedmi rođendan, a sve je počelo kao neslana šala osnivanjem stranice Facemash na kojoj su se nalazile slike studenata iz devet udruženja. Na stranici bi se nalazile dvije slike jedna pored druge a cilj je bio da korisnici odaberu koja osoba je popularnija. Danas Facebook ima preko 600 milijuna aktivnih korisnika, a vrijednost stranice procjenjuje se na preko 52 milijarde dolara.

Sve je počelo 28. oktobra 2003. godine kada je Mark Zuckerberg kao student druge godine na Harvard univerzitetu napisao kôd za Facemash, prethodnika Facebooka. Lokalne studentske novine The Harvard Crimson nazvale su ovu stranicu Hot or Not jer su se na njoj nalazile slike svih studenata iz devet udruženja, po dvije slike postavljene jedna pored druge. Cilj ovog projekta bio je da korisnici odaberu popularniju osobu sa slike.

Da bi ovo ostvario, Zuckerberg je provalio u zaštićenu Harvardsku računalnu mrežu te kopirao privatne slike svih studenata iz devet udruženja. Facemash je tada privukao 450 posjetitelja i imao je preko 22.000 pregleda slika u prva četiri sata. Nakon toga stranica je postala sve popularnija i na drugim univerzitetima, ali je ugašena nekoliko dana poslije od strane Harvardske administracije. Mark Zuckerberg je tada optužen za kršenje autorskih i osobnih prava, povredu sigurnosti i provalu u zaštićenu mrežu. Međutim, optužbe su u međuvremenu odbačene a Zuckerberg je u svom stilu tražio i naknadu jer je otkrio ranjivost cijele Harvardske mreže i njene sigurnosne propuste.

U januaru 2004. godine Zuckerberg je počeo pisati kôd za novu stranicu. Inspiraciju je dobio iz lokalnih studentskih novina koje su pisale o Facemash incidentu. Cijeli projekat je ubrzo završen pa je već 4. februara 2004. godine lansiran Thefacebook, a nalazio se na adresi thefacebook.com.

Prvobitno članstvo bilo je dozvoljeno samo studentima sa Harvarda, koji su tim putem mogli međusobno komunicirati i razmjenjivati informacije. U prvih mjesec dana na stranici je bilo registrovana polovina studenata sa Harvarda. U martu 2004. godine Facebook se proširuje na univerzitete Stanford, Columbia i Yale. Kasnije se pridružuju i mnogobrojni univerziteti i srednje škole iz Kanade i Sjedinjenih Država.

Tokom 2005. godine tvrtka izostavlja riječ The u svom imenu i kupuje domenu facebook.com za 200.000 dolara. U septembru iste godine Facebook lansira školsku verziju. Tada je za učlanjenje još uvijek trebala pozivnica. Kasnije se članstvo proširilo na uposlenike velikih američkih kompanija poput Applea i Microsofta. Godinu dana poslije, tačnije 26. septembra 2006. godine Facebook postaje otvoren za sve one koji su stariji od 13 godina i koji imaju valjanu adresu elektroničke pošte.

Dana 24. oktobra 2007. godine Microsoft objavljuje kako posjeduje udio u Facebook vlasništvu u iznosu od 1,6 % za što je platio 240 milijuna dolara vlasnicima ove društvene mreže. Vrijednost Facebooka tada raste na 15 milijardi dolara.

Broj korisnika rastao je iz dana u dan pa je tako 26. augusta 2008. godine na ovoj društvenoj mreži bilo registrovano prvih 100 milijuna korisnika. Svoju najveću popularnost do sada Facebook je ostvario tokom 2009. godine. Facebook je bio posjećeniji od Googlea 13. marta 2010. godine, a 21. jula iste godine Facebook je dostigao brojku od preko 500 milijuna aktivnih korisnika.

Tokom 2010. godine na Facebook je postavljeno preko 2,7 milijuna fotografija, podijeljeno je preko jedna milijarda poveznica, svakih 20 minuta "lajkovano" je 7,6 milijuna stranica, ažurirano je 1,8 milijuna statusa, te je postavljeno preko 10,2 milijuna komentara.

Danas je Facebook najskuplja web stranica a njena vrijednost se procjenjuje na preko 52 milijarde dolara. Tvrtka ima oko 1.700 zaposlenika koji poslužuju više od 600 milijuna aktivnih korisnika.

O popularnosti Facebooka govori i činjenica da je snimljen i film Društvena mreža (org. The Social Network) u kojem je radnja smještena od samih početaka Facebooka pa do danas. Zato bih vam preporučio da pogledate ovaj film, ako već niste.

I još jednom za kraj, sretan ti sedmi rođendan, Facebook.